martes, 25 de mayo de 2010

Capes



Entenent les capes del cavall

Les capes (capes, pèls o pelatges) dels cavalls poden classificar-se com els teixits, agrupant a "llises" i "estampades".

Aquesta classificació està d'acord amb els coneixements genètics actuals i permet "entendre" l'essència de moltes capes no explicades en altres exposicions. Hi ha cavalls "colomins"-xics, xics-tords, xics-clapejats, "colomins"-Rosillo, ... sistemàticament ignorats en la majoria de tractats. El cert és que hi ha (o pot haver) diversos centenars de capes diferents des del punt de vista genètic. Ocultar a l'estudi, o explicar malament, fa un flac servei a la ciència i als aficionats.
D'altra banda abunden les "traduccions" literals d'altres llengües, mal copiades de les pitjors fonts i sense consultes addicionals, que introdueixen molta confusió i són nefastes. Per més bell que sigui el llibre o atractiva la pàgina web que les presenta.

1. Capes-color
Anomenarem capes-color a les capes llises, que comprenen al seu torn 4 capes bàsiques i 20 capes diluïdes (aquestes últimes per l'acció de les 4 dilucions principals sobre les capes bàsiques).

Les capes-color són les següents:

4 capes bàsiques:
Negra, botifarra o atapeïda
Bocifuego
Castanya o vermella
Alazana

4 capes diluïdes per la dilució crema simple
(Negra, botifarra o atapeïda) + Cr = aspecte negre

bocifuego + Cr = aspecte bocifuego

castanya + Cr = baia

alazana + Cr = "Palomino"

4 capes diluïdes per la dilució crema doble
(Negra, botifarra o atapeïda) + CrCr = negra crema (d'aspecte Perlin)

bocifuego + CrCr = bocifuego crema (d'aspecte Perlin)

castanya + CrCr = Perlin

alazana + CrCr = Cremeller

4 capes diluïdes per la dilució dun
negra, botifarra o atapeïda + D = aligot

bocifuego + D = aligot bocifuego

castanya + D = Bayo cervuno, cervuno o gateado

alazana + D = "xarxa dun"

4 capes diluïdes per la dilució xocolata o argentada
negra, botifarra o atapeïda + Z = xocolata

bocifuego + Z = xocolata bocifuego

castanya + Z = castanya argentada

alazana + Z = alazana argentada (aspecte alatzà)

4 capes diluïdes per la dilució "Champagne"
negra, botifarra o atapeïda + Ch = xampany clàssica

bocifuego + Ch = xampany bocifuego

castanya + Ch = xampany ambre

alazana + Ch = xampany daurada

2. Capes-patró
Les capes "estampades" seran denominades APA-patró i en la seva forma genèrica hi ha 4 de principals:

Pintes o pies
amb 4 subpatrones: over, tobiano, sabí, baixos-blancs>

Un cavall pinto té taques blanques (asimètriques i constants en el temps) en el cos sobre àrees de pell despigmentades.

Clapejades
amb 6 subpatrones: lleopard, nevat, gebrat, ...>

Un cavall clapejat> té la pell clapada i el pelatge formant taques simètriques (que poden evolucionar amb el pas del temps) segons subpatrones característics .. Els ulls poden ser en part blancs i els cascs mostrar bandes clares i fosques verticals.

Rosillo o Ruana
Un cavall Rosillo pot ser de qualsevol capa amb molts pèls blancs interpolades en el cos, mentre que el cap, les crineres i les extremitats romanen com en el pelatge "de base", amb pocs pèls blancs "afegits".

Tords
Un cavall tord pot ser de qualsevol pelatge però els seus pèls i crins encanudeix progressivament sense que variï el color de la pell i ni dels ulls.

3. Superposició.
Per la "superposició" de les capes-patró sobre les capes-color es formen 96 capes-patró particulars (24 capes-color x 4 patrons = 96 capes-patró).

Per exemple, si prenem la capa alazana i els seus diluïdes (palomino, Cremeller, "xarxa dun", ...) i les combinem amb els 4 possibles patrons obtindrem:

pinto alatzà
pinto Palomino
pinto Cremeller (amb taques de pell rosada en el cos)
pinto "xarxa dun"
clapejat alatzà, clapejat palomino, Rosillo alatzà, Rosillo palomino, tord alatzà, tord palomino, ...
Un cop definits succintament els 4 patrons genèrics és convenient indicar que una capa-patró particular (per exemple: Rosillo castanyer) pot imaginar com la "superposició" del patró genèric (Rosillo) sobre la capa de base corresponent (castanyer).
Un Rosillo castany tindrà l'aspecte d'un cavall castany amb molts pèls blancs distribuïts per tot el cos, mantenint el cap fosca.
Aquesta regla de superposició pot aplicar per imaginar l'aspecte de qualsevol capa-patró particular a partir de la seva denominació.
I també en sentit contrari, per identificar la capa basant-se en l'aspecte exterior.

4. Multitud de capes possibles
A més de les exposades poden donar-se les capes multidiluídas ("dunalino", "dunskin ",...) i també les capes multipatrón (i multisubpatrón: TOVER, sabí-tobiano).

Cal considerar també altres patrons: pangaré, "Brindle", girafa, mosaic, ...

I altres probables dilucions: "Mushroom", "Noia Bravia ",... Un senzill càlcul indicaria diversos centenars (potser milers) de capes diferents possibles. Encara que en molts casos les diferències externes siguin mínimes. I moltes de les "combinacions" improbables.

5. Traducció a l'anglès. Terminologia USA
Negre, conill, estret Black
Bocifuego Brown
Castaño, vermell Bay
Alatzà Chestnut, Sorrel
Negre + Cr = aspecte negre Smoky black
bocifuego + Cr = aspecte bocifuego Smoky brown?
castany + Cr = Bayo Buckskin
alazana + Cr = Isabel (?) Palomino
Negre + CrCr = Cremeller negre Smoky cream
Bocifuego + CrCr = Cremeller bocifuego Brown smoky cream?
Castaño + CRCr = Perlin Perlin
Bai + CrCr = Cremeller Cremeller
Negre + D = aligot, grues Grua
Bocifuego + D = Grullo bocifuego Brown grua
Castaño + D = Bayo gateado Dun, yellow dun
Bai + D =? Xarxa dun
Negre + Z = negre xocolata Black silver dapple
Bocifuego + Z = bocifuego xocolata. Brown silver dapple
Castaño + Z = castany xocolata Bay silver dapple
Bai + Z = (d'aspecte alatzà)?
Negre + Ch = xampany clàssic Classic xampany
Bocifuego + Ch =? Dark amber
Castaño + Ch = xampany ambre Amber xampany
Bai + Ch = xampany daurat Golden xampany
Pinto, piu Painted, paint
Clapejat, tigrat Spotted, Appaloosa
Rosillo, Ruano Roan
Tord Gray, ramat
Amb els 28 termes anteriors és possible designar 120 capes Per anomenar altres capes no descrites en aquest resum caldria introduir nous conceptes i nous termes que queden fora de l'espai disponible.

Conceptes del tipus: pangaré, Rabicano, carbonat, etc ....

Hi ha quatre capes basiques:


Capa Negra - Black


El pelatge negre, estret o conill té pèls negres sobre pell negra. I les crineres, ulls i cascs també negres.

Les singularitats, del tipus taques blanques a la cara (estrella, llista, ...) o Calc per sota del genoll, no són obstacle perquè la capa segueixi sent negra.

En els dominis espanyols de l'Edat d'Or el cavall negre fita (sense taca blanca alguna) era molt estimat. En canvi a França es preferien els negres amb falques i estrelles.

Les capes d'un negre intens i atzabeja són rares. Els pelatges negres tendeixen a mostrar un aspecte vermellós.

Algunes races autòctones com el Asturcón, el Losino o el Menorca són negres en la seva majoria o de forma exclusiva.

Entre els Mustang americans l'elevat percentatge de capes negres indica una clara procedència amb predomini hispà.

Diuen que un dels cavalls predilectes de Mahoma va ser "El Badr" (El Mar), negre tresalbo, veloç i poderós.

El terme conill deriva del color negre de la mora madura, segons va precisar Manuel DIEC al segle XV.

Més grat a l'orella sembla el mexicà estret, cantat en més d'una ocasió (A "Cavall estret atzabeja" per exemple)


Capa bocifuego - Brown


Aquesta capa és molt semblant a la negra i corresponent a la denominada "brown" en anglès.

Es caracteritza per mostrar algunes zones de pell i pelatge, en particular els morros i illades, d'un to vermell canyella o semblant.

Algunes capes bocifuego són molt aparents i en altres casos les zones vermelloses són poc visibles.

Genèticament es tracta d'una capa perfectament diferenciada de la negra i la castanya.

Don Miguel Odriozola va proposar el terme bocifuego fa més de cinquanta anys sense que hagi tingut reconeixement oficial fins al moment.

En alguns treballs sobre capes es fa coincidir l'bocifuego amb el retinto. Sense atrevir-nos a sentenciar afirmativament sobre la dita equivalència, cal que retinto és un bell terme. Tradicional i castís, compliria perfectament la comesa de denominar la capa "brown".

Capa Castaña-Bay


Pèls (del cos) de color castany i caps negres. Per caps s'entenen les crineres, els cascs, l'extrem inferior dels rems i la vora de les orelles.

La traducció anglesa de la capa castanya és "bay". La raça Cleveland Bay seria en català la raça Castanya de Cleveland.

Les tonalitats del castanyer poden ser des de relativament clares fins a les gairebé negres.

A Mèxic i Argentina a un cavall castanyer se li diu vermell.

Un error molt comú és traduir l'anglès "bay" pels català i portuguès "Bayo" i "Baio". En antic català el Bayo significava castanyer, però des de la difusió de les obres impreses de Manuel deus, tots dos bayos peninsulars es fan servir per a un pelatge diluït.

Segons explica Bernal Díaz del Castillo, en la seva "Història veritable de la conquesta de la Nova Espanya", el millor dels capitans d'Hernán Cortés - Gonzalo de Sandoval - "... va tenir el millor cavall i de millor carrera, i remenat a una mà ia una altra, que deien s'havia vist dos ni en Castilla ni en altres parts, i era castany, i una estrella blanca al front, i un peu esquerre calçat, fent que diguessin Motilla ... "



Euga EAE Amira. Castanya, de pura raça àrab
Imatge cortesia de Rapture Arabians

S'ha insinuat que Bernal Díaz no va existir, o que mai va anar a Amèrica. I que l'obra va ser escrita per una altra persona, potser el mateix Cervantes. No podem confirmar aquestes suposicions, que tampoc són fàcils de rebatre. (Hi ha indicis que fan dubtar sobre alguns aspectes de l'obra de Bernal Díaz. I que convindria estudiar amb detall, ja que la "Història veritable ..." és el punt de partida de molts estudis sobre l'arribada de cavalls a Mèxic. " Els cavalls de la Conquesta "entre d'altres).

Sigui com sigui i com elogi a un cavall, l'apologia de Motilla sembla insuperable.




Capa alazana - Chestnut



La capa alazana té els pèls de tonalitat vermella o vermellosa i les crineres del mateix color que el cos, o més clares o fosques, fins i tot blanques (alatzà pèl de vaca). Però mai negres.

Les tonalitats dels pèls vermells o castanyers en els alazana (no hi ha pèls de color alatzà) poden ser molt diverses: canyella, caoba, cafè torrat, ...

La traducció de bai a l'anglès és "Chestnut" (o "Sorrel") causa de nombrosos errors d'interpretació.

Els mateixos termes "Chestnut" i "Sorrel" són utilitzats de diverses maneres. Per a alguns signifiquen el mateix. Per a altres una de les capes és una varietat de l'altra, sense que quedi clar quina de les dues és la més general.

Altres en fi fan servir "Sorrel" per al bai pèl de vaca (alatzà crins rentades).

Un parell de races amb capes alazana al cent per cent són l'anglesa Suffolk Punch (que s'inscriu als cavalls com "chesnut", sense t, en el seu registre) i la italo-austríaca Haflinger-Avelignese. Els Haflinger són alazana pèl de vaca. Ni colomins, ni perla com diuen algunes persones mal informades.



Cavall Avelignese (Haflinger)
Imatge cortesia de Associazione Nazionale Allevatori Cavalli di Razza Avelignese

A nivell poètic-musical, "El bai" de Atahualpa Yupanqui no és peça menyspreable:
Era una cinta de foc
galopant, galopant.
crinera revolta a flaix
Cent camins caminàrem.
El meu alatzà, t'estic nomenant.

I tampoc és manca la composició de Simó Díaz:
I si una poltra alazana cavall vell es troba
el pit se li desgrana i no fa cas a Falset
i no li obeeix al fre ni el paren falses regnes.

1 comentario:

  1. Hola Míriam !
    Tots els documents publicats sobre el cavall són interessants.
    El que has escrit sobre els pelatges dels cavalls dóna la sensació que ha estat traduït per ordinador des del castellà.
    Si t'interessa l'article original en català pots anar a "Entenent els colors dels cavalls".
    També hi ha el Grup Google "Cavalls Lliures".
    Cordialment,
    Miquel Llauradó

    ResponderEliminar